MAN típusú diesel motor gázmotorrá történő átalakításának kifejlesztése
Kedvezményezett neve: ÜLKEY-TRAVERZ Ipari és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
Projekt címe: MAN típusú diesel motor gázmotorrá történő átalakításának kifejlesztése
A támogatás összege: 19.977.000, – Ft
A támogatás mértéke: 60%
A Projekt tartalmának bemutatása:
A jelenlegi társadalmi-gazdasági környezetben a nehézgépjármű üzemeltetők jelentősen függenek a nagy, kivétel nélkül külföldi járműgyártóktól. A járműgyárak egyre kevésbé törekednek a hosszú élettartamra. Ezt alapvetően a motor élettartamának rövidítésével érik el. A helyzetet fokozza a garanciális időn túli járműmotor szakszervizek kevés száma és motorjavítás szinte beláthatatlan költségvonzata. A diesel motor üzemanyag ellátó és füstgázkezelő rendszerét, melyek a hibák fő forrásai, a gázmotorrá történő átalakítás során kiiktatjuk, így a motor élettartama jelentősen megnövekszik, sőt szinte korlátlanul meghosszabbítható.
A legújabb diesel motorokban is keletkeznek káros anyagok, különösen a rákkeltő, mikro és makro méretű koromszemcsék. Ezt a különféle részecskeszűrők valamelyest csökkentik, de ez továbbra sem valódi megoldás. Bizonyítékul ott a korom a legkorszerűbb diesel motorok kipufogójában és a gyorsításkor a keletkező füstfelhő. Mindezek a káros égéstermékek a gázmotornál gyakorlatilag nincsenek. A diesel motor átalakítása gázmotorrá teljesen hazai erőforrásokkal megoldható, és a gázmotor javítás nem igényel speciális szakszervizt, így a használt járművek motor üzemeltetési és javítási költségei jóval olcsóbbá és tervezhetővé válnak. Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt nem kell az idősebb járművektől megválni, hiszen a gázmotoros jármű, a legmagasabb környezetvédelmi besorolásúvá válik. A hazánkban közel 40 ezres nehézgépjármű (busz, 12t feletti teherautó, kamion) fut. Ennek fele Euro 5 alatti. Az újakra történő váltás jelentős anyagi erőforrást igényel. A szigorodó környezetvédelmi előírások, az Euro 5-ös (6-10 éves) járműveket is hátrányosan érinti majd. Mintegy 30 ezer jármű Euro 6 alatti. A jelenlegi lízinges gyakorlatnál, a garanciális idő lejártával a járművet visszaadják (kifizetésre kerül a jármű árának 60-75%-a 3-5 év alatt), és új jármű lízingjébe kezdenek. Egy átalakított nehézgépjármű, kb. fele költséggel üzemeltethető, mint egy új, lízingelt jármű. Így a jármű akár 20 éves koráig is gazdaságosan üzemben maradhat, hiszen már a 2000-ben a piacra kerülő nehézgépjárművek is magas fokú közlekedésbiztonsági elemekkel rendelkeztek (ABS, ASR stb.). Az üzembentartók 10%-a nagy valószínűséggel hajlandó váltani a gazdasági és környezetvédelmi szempontból egyaránt kedvező gázmotorra. Ezt követően a piaci kényszer már hozni fogja a további üzemeltetőket is. A projekt során teljes átalakítási technológia kidolgozásra kerül. Motor teljesítmény fékpadi mérésekkel és valós üzemi tesztekkel bizonyítjuk a gázmotor létjogosultságát. Bemutathatóvá válik az átalakított járműnek korszerű üzemeltetési kezelő felülete. A dieselhez képest diagnosztikailag jóval áttekinthetőbb lesz. A motor diagnosztikai adatbázisa akár a távolról is elérhető lesz. A diesel motor gázmotorrá átalakítása teljesen új mind hazai, mind nemzetközi vonatkozásban. Teljesen szakít a fogyasztói szemlélettel. Nem a jármű mielőbbi beolvasztása és újragyártása a cél, hanem a fenntartható fejlődés. A nehézgépjárműveket nem selejtezzük le a motor rövid távú üzeme miatt, hanem a motor káros anyag kibocsátás csökkentésével és gazdaságosabb üzemeltetésével együtt a jármű élettartamát megnöveljük. A gázmotorrá átalakításnál a magas szintű hozzáadott szellemi és technológiai érték a meghatározó, valamint a minimális anyag és energia felhasználás. A gyártás robotizációval ellentétben, itt az emberi értékteremtésen van a hangsúly, ami együtt jár hazai jól képzett munkaerő alkalmazásával, és a külföldi függés csökkentésével. A program keretében a cél a gyártásérettség elérése. Ez reális cél, tekintettel arra, hogy már egy hasonló, más típusú diesel motoron történő átalakítás eredményei részben ismertek. Egy új típus, esetünkben a MAN, nyilván eltérő viselkedést mutat más típushoz képest. Programunk során ezen eltérések feltárásra kerülnek és a gázmotorrá történő átalakítás részleteit dolgozzuk ki. A Hun-motor Kft. 2014-től önállóan megkezdett hazai kutatási folyamatait részben ismerjük. Ezek alapján kifejezetten a MAN átalakításra alkalmas saját kutatási hátterünket ki tudjuk építeni és a programot ezen háttérrel megvalósítani. Ez jelenti a felsorolt eszközöket, illetve igénybe vett szolgáltatásokat és főként saját humán erőforrásainkat. A projekt végén, sőt várhatóan már a projekt alatt is, jelentkezni fognak piaci érdeklődők. A projekt nem titkos, a várható eredményei a nehézgépjármű üzemeletetés legérzékenyebb pontját érintik, azaz a motornak és magának járműnek a kiszámítható és gazdaságos üzemetetését. A gázmotor a lehető legkedvezőbb környezetvédelmi besorolású, így az útdíjnál is előnye lesz a gázmotoros járműnek. Mindezek elég egyszerű döntéshozatalt eredményeznek. Vagy marad a közel kétszeres költségű diesel üzemben tartás, vagy a közel egy év alatt megtérülő gázüzemre történő átalakítás és ezt követően a felére csökkenő üzemeltetési költség. Erre alapozva folyamatos, és egyre bővülő gázmotoros átalakítások várhatóak.
A Projekt tervezett befejezési dátuma: 2021.10.31.
Projekt azonosító száma: 2020-1.1.1-KKV-START-2020-00128